کپسولهای هوشمندی برای تحویل خودکار انسولین

3 ژانویه 2017- دانشمندان انگلیسی ساخت کپسولهای هوشمند انسولین را آغاز کرده‌اند، این کپسولها می‌توانند هورمون انسولین را به طور اتوماتیک به خون افراد مبتلا به دیابت تحویل دهند. محققان دانشگاه بیرمنگام در مورد این پروژه جدید که نهایتاً افراد تحت درمان با انسولین را از تزریقات چندگانه‌ی انسولین در طول روز بی نیاز می کند، هیجان زده هستند.

 کپسولهای هوشمند در بدن باقی می‌مانند و انسولین را در پاسخ به افزایش قند در جریان خون از خود آزاد می‌کنند. در داخل این کپسولها مولکولهایی قرار داده شده است که به گلوکز متصل می‌شوند هنگامیکه غلظت گلوکز افزایش می‌یابد، این کپسول ذوب شده و انسولین بیشتری در خون منتشر می‌شود.

نویسنده‌ی ارشد این مقاله دکتر John Fossey از دانشکده‌ی شیمی دانشگاه بیرمنگام می‌گوید: این روش درمان امید به زندگی و کیفیت زندگی بیماران را افزایش می‌دهد که این هدف، اولویت تیم ماست، در حال حاضر تلاش می کنیم تا یک سیستم انسولینی پاسخگو به غلظت گلوکز تولید نماییم که بتواند در صورت بالا بودن قند در خون، انسولین بیشتری را منتشر کند.

 ما هم اکنون توانسته‌ایم مولکولهایی را بسازیم که قادر به تشخیص گلوکز در بدن هستند، پیشنهاد من اینست که از همین موضوع استفاده کنیم و ظروفی بوسیله‌ی این مولکولها برای نگه داری انسولین بسازیم، زمانی که مولکولهای این ظروف یا همان کپسولها به گلوکز متصل می‌شوند، ظرف شکسته شده و انسولین به خون تحویل داده می‌شود. اگر بیمار این کپسولها را یک بار در هفته به خود تزریق کند، مقدار قند خون او در حضور این کپسول‌ها به یک سطح ثابت خواهد رسید.

بودجه ی این پروژه توسط بنیاد خیریه ی JDRF  تأمین شده است، این مرکز معتقد است دانشمندان بیرمنگام می‌توانند درمانی را ارائه دهند که زندگی بیماران را متحول کند.

سارا جانسون مدیر پروژه‌ها در JDRF می گوید: در مرحله‌ی اولیه‌ی این تحقیق، انسولین پاسخگو به گلوکز، برای یک بار تزریق در روز و یا حتی یک بار در هفته تولید خواهد شد و پاسخ بیمار به گلوکز درست مثل پاسخ پانکراس یک فرد سالم به گلوکز خواهد بود، این امر می‌تواند زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با انسولین هستند را تغییر دهد.

 Fossey و همکارانش امیدوارند در پنج سال آینده این کپسول‌ها برای آزمایش بر روی حیوانات تولید شوند اما آزمایشات انسانی تا زمانی که نتایج آزمایشات حیوانی مشخص نشده است، آغاز نخواهد شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/smart-capsules-being-developed-to-deliver-insulin-automatically-98987435.html